Inspiracją tytułu VIII Koncertu Niepodległości są słowa piosenki „Obława” Jacka Kaczmarskiego. Tematem tegorocznej edycji Koncertu jest działalność młodzieży walczącej o Niepodległość Rzeczypospolitej. Muzyka hybrydowa w 98 rocznicę odzyskania Niepodległości.
Data
11 listopada 2016 r.
Miejsce
Muzeum Powstania Warszawskiego
Czas
Godzina 20:00
O koncercie
Inspiracją VIII Koncertu Niepodległości „Młode Wilki” były słowa Obławy Jacka Kaczmarskiego, zaś tematem edycji była działalność młodzieży walczącej o Niepodległość Rzeczypospolitej. Narrację wydarzenia zaczęliśmy symbolicznie w 1109 roku, w chwili oblężenia Głogowa przez wojska niemieckie. Z tamtego okresu pochodzi nie tylko legenda o dzieciach głogowskich, ale także najstarsza polska pieśń wojskowa spisana po łacinie przez kronikarza Anonima zwanego Gallem. W dalszej narracji opowiedzieliśmy m.in. o związkach Filomatów i Filaretów, młodzieży działającej w strukturach Strzelca i Legionów, Orlętach Lwowskich, Płockich i Grodzieńskich, a także o Szarych Szeregach. Przypomnieliśmy okres PRL i mało znane losy niezależnych organizacji młodzieżowych walczących ze stalinizmem, których ponad tysiąc działało w Polsce w latach 1944-1953. Odnieśliśmy się także do wydarzeń marca 1968 oraz działalność młodzieży zrzeszonej w środowiskach Ucznia Polskiego, Niezależnego Zrzeszenia Studentów, Federacji Młodzieży Walczącej, Konfederacji Polski Niepodległej i wielu innych organizacjach. Wspominając strajki szkolne w zaborze pruskim i rosyjskim (1901-1908), nawiązaliśmy do „tajnego nauczania”, które, podobnie jak polskie Państwo Podziemne, było ewenementem na skalę światową i nie występowało w żadnym innym kraju okupowanym.
W ciągu dziewięciu lat istnienia projektu twórcy Koncertu Niepodległości wypracowali własny styl muzyczny, który definiują jako muzyka hybrydowa. Polega on na łączeniu różnych gatunków muzycznych, jak m.in. jazz, rock alternatywny, blues, muzyka klasyczna i elektroniczna, poezja śpiewana, a nawet odgłosy natury czy nagrania archiwalne.
Odważny repertuar „Młodych Wilków” oraz różnorodność stylów muzycznych była zaskoczeniem dla wielu słuchaczy. Koncert otworzyła współczesna kompozycja tech-house’owa, jednak już po chwili publiczność „przeniosła się” do wczesnego średniowiecza za sprawą pieśni wojów Krzywoustego Pisces salsos et foetentes apportabant alii. Jest to najstarsza zachowana polska pieśń żołnierska, utrwalona w języku łacińskim przez kronikarza Anonima, zwanego Gallem. Równie zaskakujące było przejście z lirycznego nastroju Hymnu do miłości Ojczyzny (1774) do reage-punkowej aranżacji Pieśni więziennej Filaretów (1724). Wspomnieliśmy także zakazany w Polsce Ludowej jazz oraz postać amerykańskiego dziennikarza muzycznego, Willisa Conovera z Głosu Ameryki. Jak pisał New York Times po jego śmierci, Conover skuteczniej demontował komunizm w bloku wschodnim niż eskadra bombowców strategicznych B29. W tej części Koncertu usłyszeliśmy standard jazzowy Lulaby of Birdland (1952), który jako zaskakująca hybryda muzyczna na długo pozostanie w pamięci słuchaczy. Silnych wzruszeń dostarczyło znane części naszej publiczności Orlątko (1918), a także hymn Wszystko co nasze (1911) i Warszawskie dzieci (1944) wykonane z udziałem chóru harcerskiego. W repertuarze znalazły się także: pieśń Konfederatów Barskich – Odważny Polak na Marsowym Polu (1768); Hej! Hej Ułani! (ok. 1806); Marsz Strzelców (1861); Złote ognie (1914); Serce w plecaku (1933) i Obława (1978). Uzupełnieniem repertuaru były współczesne kompozycje elektroniczne Fate | Przeznaczenie oraz Heritage | Dziedzictwo.
Na zakończenie VIII Koncertu Niepodległości publiczność zebrana w Sali pod Liberatorem, wspólnie z artystami tradycyjnie odśpiewała Mazurka Dąbrowskiego (1797).
Ekipę Koncertu Niepodległości „Młode Wilki” stworzyli doskonali polscy wokaliści i muzycy sesyjni, łącznie ponad 30 osób. W programie wystąpili Ola Turkiewicz (śpiew, dyrektor artystyczny), Grzegorz Wilk (śpiew), Julia Kutra (śpiew), Katarzyna Jankowska (śpiew), Mikołaj Felicki (śpiew), chór III Wielopoziomowej Artystycznej Drużyny Harcerskiej (śpiew), Anna Suda | An On Bast (elektronika live, kompozycje), Marcin Riege (fortepian, aranżacje), Krzysztof Kowalewski (gitary, aranżacje), Robert Murakowski (trąbka), Paweł Jabłoński (akordeon, aranżacje), Marcin Ritter (bas, śpiew, kontrabas, aranżacje), Wojciech Hartman (I skrzypce), Sara Malinowska (II skrzypce), Agnieszka Zagroba – Klahs (altówka) oraz Marzena Masłowska (wiolonczela), Radek Bolewski (perkusja). Narrację VIII Koncertu Niepodległości poprowadził aktor Teatru Narodowego w Warszawie Krzysztof Franieczek.
Dyrektor muzyczny: Ola Turkiewicz
Konsultacje językowe (łacina klasyczna): Natalia Turkiewicz
Korekty językowe: Elżbieta Frankiewicz
Konsultacje historyczne: Piotr Pacak
Obsługa fotograficzna: Dorota Smolarek, Justyna Sydry, Paweł Rzeńca, Juliusz Uciński
Inżynier dźwięku: Kamil Bobrukiewicz
Scenariusz, reżyseria i produkcja: Jacek “Wiejski” Górski
Honorowy Patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy
Patroni, sponsorzy i organizatorzy
Organizatorzy koncertu
Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej
Muzeum Powstania Warszawskiego
Mecenas koncertu
Fundacja PKO Banku Polskiego
Współorganizacja koncertu
Narodowe Centrum Kultury
Partner główny koncertu
Totalizator Sportowy
Sponsor główny koncertu
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.
Sponsor koncertu
Sinevia Sp. z o.o
Wsparcie koncertu
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A.
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 S.A.
Volvo Car Poland
Grupa Hoteli WAM Sp. z o.o.
eBilet.pl
NSZZ “Solidarność”
Yamaha Polska
Grupa LUX MED
Partner koncertu
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Stowarzyszenie Federacji Młodzieży Walczącej
Patron medialny koncertu
Polskie Radio
Telewizja Polska S.A.
Polska Agencja Prasowa